Senyum Penarik Rezeki

Kebiasaannya orang yang susah senyum sebab ada masalah, ego, buruk sangka, sombong.

Senyum ibarat 1 magik yang ubah you daripada negatif kepada positif in a second. Maybe less.

Cuba you senyum ketika marah. Insya-Allah you punya dalaman rasa lebih baik. Smile cure your mood. Rasa lebih relax apabila senyum.

Kadang-kadang kalau orang tengah bad mood, nampak orang senyum, mood dia akan rasa lebih baik. Kalau you bad mood, buat mimik yang bad, orang tengok you pun tak suka.

Begitulah ada pepatah,

“Senyum itu sedekah.”

Sedekah menyebarkan positif mood kepada orang lain. Senyum juga bina you punya dalaman jadi positif. Kalau you ada masalah, jangan fikir perihal masalah or macam mana nak settlekan masalah tu. Kena fikirkan end result dahulu.

Contoh,

  • Hutang RM100k
  • Jangan fikir “how to solve the problem”
  • Focus fikiran kepada “life financial freedom (end result)“

You kena fikir …

  1. Saya mempunyai wang yang cukup untuk travel, charity, house, living freedom
  2. Saya mempunyai company yang menghasilkan pulangan lumayan setiap tahun

Lepas dah tahu end result baru fikirkan,

  1. Pilih niche > product / passion > problem solving
  2. Magnet marketing > beritahu / kongsikan kepada manusia kami menawarkan bla, bla, bla….
  3. Management > tambah ilmu, agent, database upgrade phase by phase
  4. Business dah stable, focus kepada investment

Apabila settle benda ni secara tidak lansung dapat bayar hutang, dan memiliki impian dalam hidup, makanya energi tidak habis dengan memikirkan selesaikan masalah / fikir beban hutang.

Energy focus memikirkan process mendapat financial freedom sahaja, idea > marketing > management.

Klik sini untuk belajar menarik rezeki

 

Advertisements

5 thoughts on “Senyum Penarik Rezeki

  1. Apa itu magnet marketing?

    By the way, bila fikirkan end-result itu, adakah ia sama dengan apa yang Donald Trump kata, “If you want to think, think big!”, adakah dua-dua ini merujuk pada benda yang sama?

    Kiranya kena angan-angan dulu la kan?

    Like

    • Magnet marketing = teknik menarik pelanggan

      Cara lama > ada produk > penjual cari pelanggan > wang

      Cara baru > ada produk > buat marketing > pelanggan datang bertalu-talu > wang yang banyak

      Boleh rujuk seminar AMP/ MMM
      Boleh rujuk buku Kuasai Pemasaran, Rahsia Menarik Pelanggan karya Dr. Azizan Osman.

      Think big vs end result.

      Think big dan end result adalah berbeza

      Contoh wang. End result: Kita telah ada RM70k dalam akaun, dan kita imagine belanja wang itu.

      Think big: Income sekarang RM1,500 sebulan. Ada orang tidak berani berfikir suatu hari nanti income aku boleh capai tahap RM70,000 sebulan.

      Setelah bertahun-tahun bekerja, ramai orang tidak berani think big, ada rumah bungalow dengan harga RM3.5 million. Ada wang dalam akaun maybank RM3-5 mil.

      Ada aset berjumlah RM15mil – RM30 mil – RM70 mil > keep upgrade

      Contoh travel. Think big, kami akan travel ke UK, Japan, Great Wall China, Osaka dan sebagainya.

      End result, awak telah sampai di Osaka dekat hotel ckeck in, kemas beg, pergi makan dan sebagainya.

      Dalam kata lain think big = berimpian besar untuk sesuatu. End result = awak ‘telah’ ada sesuatu dan sedang menikmatinya.

      Impian yang tidak bertulis = angan-angan kosong
      Impian yang bertulis = matlamat yang jelas

      Angan-angan sangat penting, mesti realistik dan bertulis. Ramai yang ada angan-angan nak hidup senang tetapi tidak berjaya mengapa? 97% buat bisnes lingkup 3 tahun pertama.

      Buat macam-macam benda untuk jadi kaya? Tetapi masih tidak jadi kaya, Mengapa?

      Ini dikongsikan oleh Dr. Azizan Osman:

      M.E.S.T.I

      M – matlamat (angan2 bertulis) > map (how to achieve) > mentor supaya tak sesat

      – tidak ada / tidak belajar

      E – Elmu (ilmu berkaitan tenaga emosi)

      – tidak ada / tidak belajar

      S – Sistem (semua syarikat yang berjaya ada SOP / system)

      – tidak ada / tidak belajar

      T – Tindakan yang konsisten

      – tidak ada / tidak belajar

      I – Intention / Niat

      So mostly manusia hanya ada angan-angan semata-mata. Dan mereka tidak melakukan kerja-kerja seterusnya buat map, mentor, cari ilmu, buat sistem, tindakan yang konsisten, dan niat yang padu.

      Ya betul, angan-angan yang spesifik sangat penting.

      Nak kereta?

      Kereta apa?
      Warna apa?
      Harga berapa?
      Road tax berapa?
      Berapa cc?
      Maintenance dia berapa?

      Dan banyak hal lagi angan-angan yang spesifik sangat penting. Just idea .. have fun.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s