Bagaimana ya nak dapat duit secara konsisten, tidak putus duit, sentiasa berduit.

This slideshow requires JavaScript.

Semalam dapat PM, “Salam Puan Hajar. Bagaimana ya nak dapat duit secara konsisten, tidak putus duit, sentiasa berduit. Mohon pencerahan. Terima kasih.”

Ayat beliau umum sangat. Saya tanya balik, “dapat duit melalui apa? Bisnes?”

“Ya,” balas beliau.

Which ingatkan diri pada situasi dulu, time semua benda ditarik dan alami fasa sengsara. Boleh bayang dop setiap hari duk nangis, tak tahu nak buat apa, tak tahu nak cekau duit dari mana yet segala benda perlukan duit?

Namun saya belajar ini >>> Masa kita belum ada duit yang banyak dan berkat, masa itulah kita kena memberi pada mak ayah. Tak kisahlah berapa sekali pun.

Yang saya perasan, rezeki Umi nak kata melimpah. Ya, memang melimpah pun. Namun apa yang Umi dapat kadang tak seiring dengan gaji yang Umi ada.

Maksud saya, gajinya tak setimpal dengan rezeki kebendaanya yang banyak. Jadi, saya tanya rahsianya apa?

Bagi 10% dari income pada parents sebaik je gaji dapat sebelum spend untuk diri sendiri dan keluarga.

Dah tahu, tiru je la amalan tu walau masa tu diri pun tengah survive dan duit acah-acah malu nak dekat dengan diri. Dan saya boleh nampak macam mana duit rolling semula masuk lebih banyak lepas 4 bulan dalam fasa struggle.

Nak tahu perasaan bila beri saat tiada apa-apa?

Kau akan rasa nak nangis, risau at first. Memang la tengok dompet… Yet, kau bakal rasa tenang dan nangis terharu tatkala bagi duit tu parents doakan untuk kau.

That is what my Dad did to me. Beri duit, dipegangnya kepala dan dia doa, “Barakallah, dilimpahkan rezeki dan dapat jodoh yang baik. Aamiin.”

Doa tersebut meranapkan segala keraguan lepas ni duit nak celok dari mana dan beri keyakinan bahawa Allah pasti ganjari. Pasti itu.

Sumber

Leave a comment